Briefing

Udland, IFR og alternative link

 

Note

Der findes mange alternative (og mere brugervenlige) hjemmesider til NOTAMs og til afsendelse af flyveplaner end Naviairs. Bruger man andre end Naviairs, så vær opmærksom på følgende:
  1. NOTAMs fra andre kilder kan være forsinkede. Mange NOTAM'apps bruger kilder fra USA, og lukker der fx en lufthavn i Danmark på grund af en hændelse, så kan NOTAM fra andre kilder være adskillige timer forsinkede i forhold til Naviairs.

  2. Flyveplaner ligger ikke i "skyen" eller hos ATC i komplet form - de ligger faktisk kun hos den agent, der har sendt dem.
    Hvis man havarerer eller savnes, skal Search & Rescue bruge oplysninger om personer ombord, nødudstyr og kontaktoplysninger - og har man brugt en britisk agent som fx det udmærkede eurofpl.eu, så er det kun dem, der har oplysningerne, og det skal S&R så finde ud af, hvis man fx skal kontaktes, fordi man har glemt at lukke sin flyveplan.
    Bruger man Naviair, findes oplysningerne hurtigst muligt.

Organisationer

  • KDA - Kongelig Dansk Aeroklub
  • DMU - Dansk Motorflyver Union
  • AOPA - Aircraft Owners and Pilots Association
  • FLYV - Magasinet for alle med interesse for flyvning

Flyspotter

Part-NCO – operationelle regler for GA-flyvning med propelfly

Part-NCO trådte i kraft i Danmark 25. august 2016. Regelsættet beskriver de operationelle regler for ikke-kommerciel flyvning med propelfly (og helikoptere, svævefly og balloner).
 
Reglerne findes delvis som EU-forordning (hard law), og delvis som EASA Decision (Soft Law, også kaldet AMC & GM). EASA har samlet hard law og soft law i et dokument på 1780 sider, hvoraf ca. 100 sider er relevante for os, men som desværre mangler en række ændringer fra juli 2016.
 
Hverken danske eller europæiske myndigheder har samlet de opdaterede Part-NCO-regler, men det har vi gjort i RFK.
 
Klubinstruktør Henrik Værø har her samlet de relevante bestemmelser og opdateret med ændringer fra juli 2016. Resultatet er på 82 sider og hentes ved at klikke på linket herunder.
 
For oversigtens skyld er regler for al kommerciel flyvning, flyvning med jetfly, svævefly og balloner fjernet, og heller ikke regler for helikopterflyvning er med her.

Download Part-NCO – operationelle regler for GA-flyvning med propelfly (pdf)

Part-NCO indeholder følgende dele:

NCO.GEN – generelle og diverse bestemmelser: introduktionsflyvninger*, pilotens ansvar, kørsel (taxi) med fly, mobiltelefoner i fly, nødudstyr, dokumenter der skal medbringes, farligt gods, flyvning med udstyr ude af funktion. (Erstatter i vid udstrækning BL 5-61; dette er dog ikke specifikt bekræftet af danske myndigheder i skrivende stund.)

NCO.OP – operative bestemmelser: krav for anvendelse af flyvepladser, herunder vejrminima til IFR, brændstofreserer, passagerbriefing, flyveplanlægning, vejroplysninger, isning, iltforsyning. (Erstatter en stor del af BL 5-60 samt noget af BL 5-61; dette er dog ikke specifikt bekræftet af danske myndigheder i skrivende stund.)

NCO.IDE – instrumenter, data og udstyr: krav til lys og instrumenter til VFR, dag og nat, og til IFR; intercom, sikkerhedsseler, førstehjælpsudstyr, iltudstyr, ildslukker, ELT, veste og andet udstyr ved flyvning over vand, andet overlevelsesudstyr, radiokommuniktaionsudstyr, navigationsudstyr, transponder. (Erstatter i vid udstrækning BL 1-12, hvilket er bekræftet i AIC B 15/2016.)

NCO.SPEC – krav til visse specialoperationer: generelle forhold, faldskærmsflyvning, kunstflyvning.

*Danske særbestemmelser for introduktionsflyvninger er på vej i en AIC i B-serien; forventes i løbet af 2016.
Roskilde Flyveklub | Lufthavnsvej 30, 4000 Roskilde  | webmaster@roskildeflyveklub.dk