Flyveskole / Træningsflyvning

Træningsflyvning

Certifikatfornyelse

Flyveklubben og instruktørerne kan hjælpe dig med at holde dig flyvende og vedligeholde dine VFR-rettigheder.

Selve privatflyvecertifikatet udløber ikke, men rettighederne til at bruge certifikatet skal fornys. Dette kan gøres på følgende måder:

1. Træningsflyvning ("Den 12. time")

Den enkleste måde at gøre det på er at flyve mindst én time med en hvilken som helst instruktør i løbet af de seneste 12 måneder før rettigheden udløber.

Husk, at du i løbet af de samme 12 måneder skal flyve mindst 12 timer (inkl. træningsflyvningen) og have gennemført mindst 12 starter og landinger. Bemærk også, at instruktøren kan undlade at skrive under på fornyelsen, hvis han skønner, at du er alt for rusten, så sørg for at holde dig lidt i flyveform, både med hensyn til den praktiske flyvning og på teorisiden, inden du skal forny dit certifikat. Genopfrisk dine nødprocedurer, vejrminima, luftrum osv. samt alle standardprocedurerne, inden du møder instruktøren.

Har du natflyvningsrettighed, anbefales det at træningsflyvningen arrangeres sådan, at noget af den foregår efter solnedgang.

Flyver du flere forskellige flytyper, kan du med fordel gennemføre flyvningen på den mest krævende eller mest komplicerede og avancerede type.

Husk, at alle flyvninger med en instruktør, fx difference training, natrettighed og TMG-uddannelse uden videre kan tælle som rettighedsforlængende træningsflyvning.

Har du JAR-rettighed til både SEP(L) og TMG (touring motorglider), vil en 12. time på den ene af klasserne virke rettighedsforlængende på begge klasser. Det gælder dog kun, hvis motorsvæve-rettigheden er knyttet til et motorflyvecertifikat.

2. PFC (proficiency check)

Hvis du ikke kan nå at flyve de krævede 12 timer inden rettigheden udløber, kan du tage et PFC (som skal være med en instruktør med eksaminer status). Dette er dog noget mere besværligt, så langt de fleste sørger derfor for at flyve de manglende timer op.

Dårligt vejr, sygdom eller arbejde i udlandet kan være årsager til at nogle medlemmer alligevel bliver nødt til at tage et PFC, men der er ikke sparet noget ved dette! Husk, at et PFC også skal laves inden rettigheden udløber (indenfor de sidste 3 måneder).

3. SKILL-test (en helt ny prøve).

Hvis udløbsdatoen overskrides, er der mulighed for dispensation i henhold til nye regler, som du kan læse på AMC1 FCL.740(b)(1) Validity and renewal of class and type ratings:

(3) the amount of time lapsed since the expiry of the validity period of the rating. The amount of training needed to reach the desired level of proficiency should increase with the time lapsed.

In some cases, after evaluating the pilot, and when the time lapsed is very limited (less than 3 months), the ATO may even determine that no further refresher training is necessary. When determining the needs of the pilot, the following items can be taken into consideration:

(i) expiry shorter than 3 months: no supplementary requirements.

Læs hele teksten på EASA - Acceptable Means of Compliance and Guidance Material to Part-FCL - side 247

Ellers skal du op til en fuld PPL-prøve (minus teori) med et opflyvningsprogram godkendt af Trafikstyrelsen, indstilling fra flyveskole og andet grimt.

HUSK AT HENVENDE DIG I GOD TID FØR DIN RETTIGHED UDLØBER!

Roskilde Flyveklub | Lufthavnsvej 30, 4000 Roskilde  | webmaster@roskildeflyveklub.dk