nat-VFR

VFR-flyvning må som udgangspunkt kun udføres om dagen – fra lidt før solopgang til lidt efter solnedgang. VFR-flyvning udenfor denne periode – nat-VFR – kan lade sig gøre efter nærmere regler. Blandt andet kræver det en særlig uddannelse af piloten.

Flyveskolen er godkendt til at uddanne PPL-piloter til nat-VFR-flyvning. På JAR hedder rettigheden Night Qualification, på dansk natflyvningsrettighed.

Træningen omfatter minimum 5 timers flyvning i mørke, herunder mindst én navigationsflyvning med landing på fremmed flyveplads, og 5 sololandinger.

Du kan næsten fordoble årets potentielle flyvetimer ved at få nat-rettighed! Og foruden at det er nyttigt, er det flot – rigtig flot. Endelig bliver du en bedre pilot efter nat-uddannelsen – også når du flyver om dagen.

Programmet gennemføres normalt på 3-5 aftener. For at flyvningen ikke skal strække sig alt for langt ind i natten, skoles der fortrinsvis i den periode hvor vi har vintertid og det bliver tidligt mørkt. Af den grund er det bedst at påbegynde skolingen i perioden oktober-februar.

En nat-uddannelse kan for øvrigt uden videre gælde som rettighedsforlængende træningsflyvning!

Kontakt instruktørerne for at høre nærmere.

Du kan også læse mere om nat-VFR i Henrik Værøs artikel Godtvejrsflyvning om natten (71 kb i PDF-format), som er en opdatering af den artikel, der blev bragt i marts og april 1999 i FLYV.